Afgelopen woensdag 15 maart stond onze MotoriekMiddag ‘In ontwikkeling..’ op het programma, dit keer over de ontwikkeling van de motoriek bij basisschoolleerlingen. Want ook motorisch leren kinderen veel in deze periode! Dit heeft veel samenhang met de cognitieve ontwikkeling en als leerkracht speel je hierin een grotere rol dan je misschien verwacht.
-
Na de korte opening werd gelijk gestart met de praktische workshop ‘motoriek in een vogelvlucht’. In een uur tijd nam onze fysiotherapeute Maaike Rijkmans ons mee in de motorische ontwikkeling van kinderen in het basisonderwijs. Na de interessante verdieping in deze leerlijn werd de koppeling gemaakt met de onderwijspraktijk. Bedenk een creatiefontwerp voor leerlingen waarbij verschillende motorische stadia worden geoefend. En het allermooiste, je kan je opdracht gebruiken in de klas.
Door naar pubers, een fascinerende periode die bij veel volwassene voor herkenbaarheid zorgt. Maar wat gebeurt er nu eigenlijk in dat brein? En wat kunnen leerkrachten en begeleiders doen om een handje te helpen? In een half uur inclusief quiz werd je bewust van de (on)vermogens van het puberende brein en waar in je in de begeleiding op kan letten. Eén geluksvogel ging ook nog met de hoofdprijs naar huis, namelijk: ‘Het puberende brein’ van Eveline Crone.
Tijd voor een korte pauze en daarna de verdieping in over de voorkeurshand. In deze laatste workshop staat de voorkeurshand bij basisschoolleerlingen centraal. Onze ergotherapeut Lonneke Snel duikt gelijk de diepte in waardoor er al snel veel vragen vanuit de praktijk komen. Gelukkig is er veel ruimte om uitgebreid op deze vragen in te gaan en om toelichting te geven op veelgebruikt materiaal in het onderwijs. Richting het eind was er ook gelegenheid om zelf materiaal te testen, ontdekken en analyseren.
Zo, en nu naar huis met meer inhoud EN een gevulde goodiebag 😀
-