“Na het ontvangen van het aanmeldformulier, een telefonisch gesprek met IB en heen-en-weer mailen over welke tijd ik zal komen observeren, stap ik ’s morgens om 9.00 uur de groep binnen waar ik een leerling ga observeren.”
“Nooit eerder heb ik de leerling gezien die ik ga observeren. Wie oh wie, vraag ik mij af.
Mij wordt ingefluisterd wie ik mag gaan observeren. Ik neem plaats op een plek in de groep zodat ik de leerling goed kan zien. Dan zie ik wat de school allemaal al heeft gedaan om het kind zo passend mogelijk te begeleiden. Mijn taak is om de leerling te observeren en te kijken wat de leerling doet.
Waar heeft de leerling behoefte aan om de les nog beter te kunnen volgen? Welke ondersteuning heeft deze leerling nodig om succeservaringen op te doen? Hoe kunnen we zorgen dat we voldoen aan de behoefte van deze leerling?
Een kind met CP heeft meestal een trage verwerkingssnelheid. Meestal werkt het kind langzamer dan een andere leerlingen omdat het tijd nodig heeft om de stof een plek te geven, te laten landen en begrijpen. Vraag altijd of de leerling de uitleg helemaal heeft kunnen volgen of dat het nog een verlengde instructie nodig heeft.
Bespreek met de leerling dat het voor hem en de groep belangrijk is dat zij allemaal weten wat voor hem lastiger is dan voor een andere leerling. Dit zorgt voor wederzijds begrip en dan durft de leerling eerder om hulp te vragen. Op die manier kun je voorkomen dat de leerling hiaten krijgt in zijn kennis. Tijdens sport en het buitenspel kan de hele groep rekening houden met de motorische mogelijkheden van de leerling.
Er kan ook voor worden gekozen dat de leerling de ene keer meedoet met het spel en de andere keer een passende opdracht krijgt die voor hem een succeservaring tot gevolg heeft. Zo zijn er vele tips die ik graag deel met de leerkracht, de IB-er en de ouders.
Na de observatie stuur ik de school een observatieverslag en de adviezen over hoe het onderwijs voor de leerling met CP zo passend mogelijk te maken. Hierna volgt een gesprek met IB-er, leerkrachten, ouders en mogelijk therapeuten die werken met de leerling. Samen komen we tot de best passende adviezen die mogelijk zijn in de groep zodat de leerling zich veilig voelt in de groep en de leerstof op een passende manier wordt aangeboden.”